Rotterdam, 10 juni 2021 – Bison is het bekendste merk onder aannemers B&U en klusbedrijven. Deze conclusie kunnen we trekken uit de BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago voor de afbouwbranche.
Wanneer een handelaar/fabrikant een hoge naambekendheid heeft en een goed imago, is de kans groter dat kleine aannemers en klusbedrijven voor die handelaar/fabrikant kiest. In de Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Afbouw brengt BouwKennis de totale naambekendheid van de grootste merken in de afbouwsector in kaart. Het gaat hier om de top of mind awareness (het merk dat als eerste spontaan wordt genoemd), de spontane naambekendheid en de geholpen naambekendheid. Deze informatie kan worden gebruikt om de naambekendheid van de organisatie via gerichte marketingacties te verbeteren.
Wanneer gekeken wordt naar de totale naambekendheid (spontaan en geholpen) staat Bison op de eerste plaats. Deze wordt gevolgd door concurrenten Zwaluw (Den Braven), Forbo Eurocol, Beamix en vinden we Knauf op plaats 5. Kijken we naar spontane naambekendheid zien we Zwaluw (Den Braven) aan de top.
Top 10 Totale naambekendheid afbouw – aannemers B&U
Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, 2021
Merkassociaties handel
Naast de naambekendheid is ook de merklading gemeten. Uit de merkassociaties van de aannemers B&U voor de verschillende merken handel blijkt het volgende:
- Aannemers B&U associëren goede kwaliteit (33,33%) en klantgericht (30%) en duur (26,67%) het meest met BMN bouwmaterialen.
- Hornbach pakt de leiding als het gaat om assortiment (37,50%).
- Een gedeelde eerste plek voor duurzaam ( 17,24%) gaat naar Jongeneel en PontMeyer.
Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, 2021
BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Afbouw
Een succesvol merkenbeleid begint bij kennis van hoe het merk er momenteel voorstaat. Inzicht in de naambekendheid van een merk is hierbij een eerste graadmeter. Daarnaast is het essentieel te weten wat het huidige imago is zodat bepaald kan worden of dit aansluit op de gewenste identiteit. De BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago biedt structureel inzicht in deze essentiële zaken.
Het rapport is uitgevoerd onder architecten, kleine aannemers en klusbedrijven, stukadoors, tegelzetters en montagebedrijven. Deze rapportage brengt de naambekendheid en het imago van vele merken in kaart. De naambekendheid is op drie niveaus gemeten:
- Top of mind awareness (TOMA): percentage respondenten dat een merk spontaan als eerste noemt.
- Totale spontane naambekendheid: percentage respondenten dat een merk spontaan noemt.
- Geholpen naambekendheid: percentage respondenten dat een merk niet spontaan noemt, maar wel kent indien gevraagd.
Naast naambekendheid is ook het imago van een merk gemeten. Het imago is op een andere manier gemeten dan voorgaande jaren. Om het imago van een merk te kunnen bepalen is aan de respondenten die het merk kennen, gevraagd welke twee van de volgende zes aspecten zij het meest van toepassing vinden op het betreffende merk. Handelaren konden beoordeeld worden op de volgende aspecten: duurzaam, duur, goede kwaliteit, klantgericht, kennispartner en volledigheid assortiment. Voor fabrikanten waren de volgende eigenschappen van toepassing: duurzaam, duur, goede kwaliteit, klantgericht, innovatief en deskundig.
De resultaten van de organisaties worden vergeleken met directe concurrenten die worden doorgemeten binnen de vastgestelde productgroepen. Zo kunnen naambekendheidacties worden geëvalueerd, merkpositionering geoptimaliseerd en doelstellingen voor promotiecampagnes bepaald.
De verzamelde data wordt bij elkaar gebracht in BouwKennis Data, een online data portal waar jezelf met de data aan de slag kunt en de voor jou relevante informatie uit kunnen halen.
Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met managing informatieadviseur Maurice van Dijk via maurice.van.dijk@bouwkennis.nl of 010-206 69 96.
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om je in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief.
Noot voor de redactie: Wil je meer informatie, dan kunt je contact opnemen met Marlies Davids (+31 (0)10 206 69 96 of marlies.davids@bouwkennis.nl). Wanneer je (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. Je kunt dit versturen naar: info@bouwkennis.nl