Daar is een app voor hoor: 5 inspirerende apps op een rij

Sharing is caring!

Afgelopen weken ben ik als BouwKennis redacteur druk in de weer geweest met het onderwerp ‘mobile marketing’. Vooral het interview met Ben van der Burg voor de komende KwartaalVisie heeft me aan het denken gezet. Zo zijn er genoeg voorbeelden te vinden van bedrijven buiten de bouw die een goede app hebben ontwikkeld, maar hoe zit het met de beschikbare apps in de bouw? Naar aanleiding van een tip die Ben van der Burg gaf tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst (“Als je met mobiele apps aan de slag wilt, download dan een aantal bouw specifieke apps en experimenteer”) besloot ik op onderzoek uit te gaan in de ‘bouwapp-wereld’.

App-feitjes

Vaak genoeg hoor ik van vrienden als ze me zien pielen met mijn smartphone: “Daar is een app voor hoor”. Soms vergeet ik dit nog weleens en surf ik (in plaats van even de app te downloaden) direct naar de ‘al dan niet mobiel beschikbare’ website van een product of dienst waar ik naar op zoek ben. Door al die apps zie je soms door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer. Zo zag ik laatst dat er al bijna een miljard apps beschikbaar zijn in de App Store.

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat de mobiele app stores 102 miljard downloads zullen bereiken in 2013 (in 2012 waren er dit nog zo’n 64 miljard) en zo’n 268 miljard in 2017. Hiervan is zo’n 60% gratis. Gartner denkt wel dat het aantal app-downloads gaat afnemen omdat we in de toekomst vaker dezelfde apps zullen gebruiken dan dat we nieuwe downloaden.

Hoe zit dat dan met bouwapps?

CA_ARC631Van al die apps zijn er slechts een handjevol specifiek gemaakt voor de bouw of woningmarkt. Deze apps zijn onder andere bedoeld om de werkzaamheden van architecten, aannemers of klusbedrijven te vereenvoudigen. Ik ging op zoek naar een aantal apps waaruit we inspiratie kunnen halen en lessen uit kunnen halen. Door de huidige app-omgeving in kaart te brengen worden de grootste kansen zichtbaar. We hoeven niet altijd het wiel zelf uit te vinden: door te kijken naar concurrenten of andere sectoren kunnen we al veel informatie halen.

Hieronder vindt u een kleine selectie van een aantal gratis apps, die de moeite waard zijn om eens onder de loep te nemen en te bedenken: “Wat kunnen wij als bedrijf hiervan leren, wat kunnen we beter en waar liggen er kansen?”

Er zijn verschillende app categorieën te onderscheiden. Bijvoorbeeld onder andere product apps, game apps of apps waarin augmented reality is verwerkt. Met augmented reality worden elementen toegevoegd aan een werkelijk beeld of omgeving, zoals een bank, kast of keuken door een computer aan een werkelijk beeld of omgeving.

1.    IKEA IKEA app (Android en iOS): Met deze app ervaar je een ruimte in 3D zonder dat daar een speciale bril voor nodig is. Richt een tablet of smartphone ergens op en er ‘groeit’ een meubel in 3D uit de pagina. Het is een leuke app om mee te spelen, maar de kleuren, verhoudingen en formaten zijn niet altijd conform de werkelijkheid. De app is gemaakt voor de consument en niet voor de B-2-B markt. Daarentegen zijn hier wel volop mogelijkheden. Advertenties van jouw bedrijf, product of dienst kunnen in de app geplaatst worden om zo naambekendheid te vergroten.

 2.     Furnish app (Android en iOS): Deze app combineert een aantal catalogi van onder andere IKEA en ‘Pottery Barn’ in een simpele app. Net als met de IKEA app is het mogelijk om de producten in 3D te visualiseren en ze in de huiskamer te plaatsen. Het grote voordeel van deze app is dat een aantal producten of diensten van aanbieders samen worden gebracht in één app. Hier liggen kansen voor de bouwkolom. Door samen te werken met anderen, producten en informatie samen te voegen, kunnen kosten en kennis worden gedeeld en in één app worden gestopt.

In de categorie ‘Praktische apps’ hebben we no nonsens apps. Apps die handig zijn om in de praktijk te gebruiken, bijvoorbeeld voor het meten van oppervlakten of om te tekenen.

3.     AutoCAD (Android en iOS): AutoCad 360 is een app waarmee je je ontwerptekeningen altijd bij de hand hebt. AutoCAD is een soort digitaal schetsboek waarmee je DWG-bestanden kunt bekijken, bewerken en met anderen kunt delen. Het handige van de app is dat je altijd je tekeningen bij de hand hebt om bijvoorbeeld afstanden en afmetingen nogmaals door te meten of te controleren. Voor onder andere architecten of aannemers is dit een prima appje.

magicplan 4.     MagicPlan (iOS): met MagicPlan meet je ruimtes in je huis aan de hand van foto’s of met je camera. Je dient de camera in een ruimte te draaien en vervolgens tekent de app een plattegrond van je huis of kantoorpand. De app werkt handig en is makkelijk in gebruik. Met deze app kun je verder ontwikkelen. Bijvoorbeeld: na het maken van de plattegrond kunnen een aantal mogelijkheden gegeven worden als het gaat om de renovatie van de ruimte zoals het stucwerk, suggesties voor behang, verf of gordijnen. Tevens kunnen er productvergelijkingen van verschillende bedrijven bijgeplaatst worden met de bijbehorende prijzen.

 5.   ihandy  iHandy Level Free (Android en iOS): met deze app verander je je iPhone of iPad in een waterpas. Op zich een raar idee, maar zo’n app kan toch soms best handig zijn. Bijvoorbeeld om het werk van een aannemer te controleren of bij een bezichtiging de wanden te checken. Ook deze app is gericht op de consumentenmarkt maar ook in de B-2-B markt biedt het mogelijkheden bijvoorbeeld om te adverteren.

Wat kunnen wij met deze apps?

Een aantal apps zoals AutoCAD en MagicPlan zien er gelikt uit en zijn handig in gebruik. Deze apps kunnen bouwwerkzaamheden eenvoudiger maken. Door de ‘deel-functie’ kunt u uw tekeningen of plattegronden makkelijk delen met bijvoorbeeld collega’s. Ook de waterpas app kan handig zijn mocht er geen echte in de buurt zijn. Maar worden deze apps daadwerkelijk gebruikt in de bouwkolom? Ik vermoed van niet. Want zeg nou zelf, zou u niet opkijken als een klusjesman in uw huis met een waterpas-app aan de slag gaat?

Deze simpele en praktische apps zijn leuk, maar voor de dagelijkse werkzaamheden ontbreekt er nog het een en ander. Het verder doorontwikkelen van deze apps zou daarom niet verkeerd zijn. De apps laten een aantal kansen en mogelijkheden zien voor de B-2-C en B-2-B markt. De naambekendheid van bedrijven kan bijvoorbeeld vergroot worden of er kan promotie gemaakt worden voor een product of dienst in een app. Wat in het vaandel gehouden moet worden is vooral de vraag of een app u helpt in het behalen van uw doelstellingen.

To conclude

In dit blog zijn alleen een aantal basic apps genoemd ter inspiratie van de ‘app-mogelijkheden’ in de bouw. Er zijn veel meer apps beschikbaar op de markt om mee te experimenteren. Ik ben erg benieuwd naar uw mening en voorkeuren. Hebt u nog favoriete apps om aan dit lijstje toe te voegen of misschien juist voorbeelden van minder goede apps? Ik ben benieuwd!

Door Brerr Rijsdijk

Sharing is caring!


© BouwKennis.   |  Alle rechten voorbehouden

Cookieconsentbanner door Real Cookie Banner