Sinds kort woon ik in Rotterdam. Om een beetje wegwijs te worden in de stad ging ik via Instagram op zoek naar wat leuke tips. Daar kwam ik Esther Olofsson tegen. Ik kende ‘haar’ nog niet, maar was direct nieuwsgierig. Esther is de eerste virtuele influencer van Nederland en haar tijdlijn staat in het teken van Rotterdam. Een mooi moment om eens in de wereld van deze online karakters te duiken. In dit blog deel ik een aantal van mijn bevindingen. Moeten virtuele influencers ook een touchpoint worden in jouw customer journey?
Of je er nu fan van bent of niet, inmiddels zijn we allemaal wel bekend met influencermarketing. Invloedrijke personen promoten producten, merken of diensten via social media om er een menselijk en authentiek gezicht aan te geven. Maar sinds een aantal jaar komt daar een andere groep ‘mensen’ bij: virtuele influencers. Deze 3D-karakters worden gemaakt met behulp van Artificial Intelligence en worden gecreëerd om hetzelfde te doen; merken en producten promoten. Maar hoe geloofwaardig zijn deze virtuele, kunstmatig gecreëerde vrienden?
Wie zijn bekende virtuele influencers?
Ik ga eerst terug naar de Instagrampagina van Esther Olofsson. Haar aantal volgers is op dit moment 45,4 duizend. Esthers tijdlijn staat vol met foto’s van haarzelf, tips voor eten, drinken, hotspots en winkels in Rotterdam. De grootste samenwerking is op dit moment met Postillion Hotels. Zo zien we haar op de bouwplaats van het nieuwe hotel in Rotterdam. Maar ook organiseert ze op 23 april een slaapfeestje voor vrouwen met de naam Esther ter gelegenheid van de opening van het hotel.
Een andere grote naam die ik tegenkom op het gebied van virtuele influencers is Lil Miquela. Met haar 3 miljoen(!) volgers op Instagram is zij een voorbeeld voor velen. Bijna dagelijks worden er foto’s en video’s gepost van het Braziliaans Amerikaanse model. Ze werkt voor merken als Samsung en Nike en vraagt aandacht voor maatschappelijke onderwerpen. Verder heeft Miquela een YouTube-kanaal, maakt TikTok-video’s en zelfs nummers op Spotify.
Betrokkenheid
Deze virtuele karakters hebben dus flink wat bereik op social media. Uit een onderzoek onder 130 Nederlandse jongeren tussen de 18 en 22 jaar blijkt dat antropomorfisme het belangrijkste kenmerk is voor virtuele influencers. Antropomorfisme is het toekennen van menselijke eigenschappen, zoals emoties, aan niet-menselijke wezens, zoals virtuele influencers dus. Authenticiteit of realisme blijken minder belangrijk te zijn. Net zoals bij echte influencers willen socialmediagebruikers dus graag de menselijke kant zien. Er zijn zelfs mensen die vinden dat virtuele influencers meer betrokkenheid hebben dan echte influencers. Als nieuwe inwoner van Rotterdam kan ik mij ook wel identificeren met Esther. Ik ga dan misschien toch maar eens een ontbijtje scoren bij het Vlaamsch Broodhuys…
Wanneer je een bepaalde strategie gaat inzetten zijn het doel en de doelgroep nog altijd de belangrijkste pijlers, ook in het geval van (virtuele) influencermarketing. Wanneer je al influencers voor je bedrijf inzet, kan een virtuele variant zeker vernieuwend zijn. Maar om er zelf eentje te ontwikkelen is best een investering. Het is belangrijk om zelf eerst goed voor ogen te hebben welk verhaal je wilt vertellen en hoe je met welke content awareness kunt creëren voor jouw bedrijf. Daarna kijk je op welke manier je dat kunt doen. Zorg in ieder geval alvast dat je socials helemaal op orde zijn.
Uiteraard denken we graag met je mee over de invulling van je socialmediakanalen. Check ons Starterspakket social media bijvoorbeeld eens. Dan volgt die virtuele influencer over een tijdje misschien wel.