Afgelopen donderdag 16 september vond de BouwKennis Jaarbijeenkomst plaats. Deze Jaarbijeenkomst is hét jaarlijkse kennisevenement voor de bouw-, vastgoed- en installatiebranche. Ieder jaar komen ruim 500 professionals samen om de nieuwste trends in bouwmarketing te ontdekken. Dit jaar door de omstandigheden nog geen fysiek event, maar een online bijeenkomst welke live werd uitgezonden vanuit de werkelijk gloednieuwe BouwKennis studio. De basis van de Jaarbijeenkomst is echter gelijk; het doel is om de bezoeker handvatten te geven om binnen de bouwsector succesvol te zijn met behulp van interessante kennis onderwerpen. De editie van 2021 stond in het teken van Bouwen op Data.
BouwKennis innoveert! Directeur van BouwKennis, Boudewijn Goedhart, vertelt over de toekomstplannen van BouwKennis. Hieronder volgt hier een kort verslag over.
“Inspirator en dataleverancier op de Europese markt”
Daarna is het woord aan Boudewijn Goedhart, directeur bij BouwKennis. Hij neemt ons mee in de plannen van BouwKennis voor de komende jaren en dus de toekomst van BouwKennis.
Boudewijn: “We praten op onze eigen jaarbijeenkomst eigenlijk nooit zo over onze eigen plannen. Dat deden we in 2019 voor het eerst en daar kregen we hele positieve reacties op. Omdat we jullie nu door corona ook minder hebben gesproken, doen we dat vandaag nog een keer. Om een goed beeld te geven waar we als BouwKennis nou eigenlijk mee bezig zijn.”
Helpen bij het nemen van betere beslissingen
Boudewijn neemt de online aanwezigen mee naar 2019 toen BouwKennis de strategie vernieuwde en de redenen waarom er is gekozen om een BI-partner te worden. Hierbij staat hij onder andere stil bij het feit dat het steeds belangrijker wordt om te voorspellen, dat er steeds meer (big) data beschikbaar is en dat klanten steeds sneller beslissingen willen nemen op basis van data. BouwKennis wil dataleverancier zijn in de Europese markt voor de gebouwde omgeving maar ook een inspirator: “we willen helpen bij het geven van antwoorden op vragen die jullie hebben. Oftewel, we willen helpen bij het nemen van betere beslissingen.” Hij refereert hierbij onder andere aan een eerste stap hierin Multi-client op maat en de start van het BouwKennis Portal, de eerste stap richting BouwKennisData. Ook wordt er stilgestaan bij een aantal belangrijke vervolgstappen: het opstarten van BouwKennis Duitsland, de lancering van het Energielabel model, en de scorecards die in PowerBI worden gepresenteerd.
Productinnovatie en doorontwikkelen
Er zijn mooie stappen gemaakt en daardoor heeft BouwKennis ondanks COVID, toch een succesvolle periode achter de rug. 2021 staat onder andere in het teken van de lancering van de Doelgroepen radar, de lancering van BouwKennis België, de lancering van het Euro basis portfolio, de nieuwe BouwKennis website en vernieuwde BouwKennisData. Boudewijn geeft aan dat in 2022 productinnovatie op een iets lager niveau zal komen te liggen en in het teken zal staan van het verbeteren en doorontwikkelen van al deze producten. Boudewijn had ook nog een mooie scoop: het plan om eventueel in 2023 BouwKennis Frankrijk te lanceren.
Wat BouwKennis wil zijn
Wat wil BouwKennis nou zijn? We willen nog steeds dat netwerk zijn. Hopelijk zien we elkaar dan ook volgend jaar weer live op de BouwKennis Jaarbijeenkomst en we willen inzichten en verklaringen blijven geven in dat stukje dat wij als organisatie zien als ons domein en jullie daarbij helpen bij de vraag wat die cijfers nou uiteindelijk betekenen. Dat zullen we blijven doen op ons eigen platform en visualiseren via goed te leesbare Power BI-rapportages met als doel dat jij in staat bent tot het nemen van betere beslissingen. Met andere woorden we wilden de partij zijn waar jij je data voor Nederland en Europa inkoopt die je opneemt in je eigen datawarehouse en wij nemen dat stukje voor je uit handen. Zowel de eigen data maar ook het integreren van marktdata. Daar hebben we inmiddels negen specialisten full-time opzitten die je daar vanuit onze multi-client gedachte voor kunt inzetten.”