Klantgerichtheid en Marketing & Communicatie
Actueel
De manier waarop aanbieders en opdrachtgevers met elkaar in contact staan verandert constant. De inhoud van hun communicatie is evengoed aan verandering onderhevig. Op het gebied van marketing is de afgelopen twintig jaar veel veranderd. De opkomst van online marketing heeft veel ketens en verkoopkanalen grondig gewijzigd. Hoewel de bouw relatief traditioneel is, zijn de veranderingen ook hier fors.
De digitalisering van marketing en aankoop heeft een aantal belangrijke ontwikkelingen ingezet. Zo worden op elk moment dat er online contact is ‘data’ gegenereerd. De berg data tezamen bevat heel veel relevante informatie voor aanbieders. Op basis daarvan zijn klantprofielen te maken, maar kunnen ook wensen in kaart worden gebracht waaraan je als bedrijf zelf nog niet had gedacht. Een belangrijke ontwikkeling die hierdoor ontstaan is, is het steeds verder laten reiken van de eigen ‘campagnes’. Aanbieders van producten of diensten proberen in een steeds vroeger stadium in de oriëntatiefase van potentiële afnemers in contact te komen met die afnemers. Vaak is dat ruim voor het moment dat iemand tot aankoop overgaat. Daarom bieden steeds meer verkopende partijen algemene informatie aan, proberen ze klanten te helpen bij het maken van een goede keuze en bouwen ze zelf een goede reputatie op. De ‘data’ die in dat contact wordt gecreëerd zijn bovendien van groot belang bij het aanbieden van de meest geschikte producten voor de juiste doelgroepen. Op die manier kan je de steeds hoger wordende verwachting van klanten naar tevredenheid beantwoorden.
Hoewel deze ontwikkeling vaak ver van de core business van bouwbedrijven af ligt, is er op dit vlak flinke winst te behalen. Ze biedt ook kansen voor externe, branchevreemde partijen om zich op de bouwmarkt te begeven. Zeker op het vlak van computersystemen zien we dat techbedrijven als Google en Apple zich beginnen te mengen. Voor hen is de verkoop van systemen zelf geen hoofddoel, de waarde van de data die met die apparaten gegenereerd wordt is veel waardevoller.
Omdat ze al zo veel van (potentiële) klanten weten, en deze klanten de producten van deze aanbieders op tal van manieren kunnen bedienen en koppelen aan andere diensten en producten, is het toevoegen van bijvoorbeeld smart home-systemen een relatief eenvoudige stap. Voor de meer traditionele bedrijven uit de bouw en installatie is het de uitdaging om hierop zelf een passend antwoord of een alternatief te bieden.
BouwKennis onderzoeksvragen
Wie of wat zijn de belangrijkste doelgroepen, opdrachtgevers, uitvoerders, belanghebbers, beleidsverantwoordelijken, investeerders, eigenaren, gebruikers, bewoners? Wat zijn hun belangen, eisen, wensen? Hoe komen hun besluiten tot stand? Waar vind je deze groepen? Hoe benader je hen het best?
Meer weten?
Heb je vragen of wil je meer weten voor wat BouwKennis voor jou kan betekenen? Laat het ons dan weten door het formulier in te vullen of contact met ons op te nemen via telefoon: +31 10 206 69 96 of per Email: info@bouwkennis.nl. We helpen je graag verder!