Rotterdam, 12 april 2021 – Bijna de helft van de architecten maakt gebruik van webinars. Daarmee zijn zij koploper in de bouwkolom, gevolg door 41% van de E-installateurs en 39% van de W-installateurs. Aannemers en klusbedrijven lopen nog iets achter als het gaat om het gebruik van webinars. Vergeleken met twee jaar geleden is bij bijna alle doorgemeten partijen sprake van een flinke toename in het webinargebruik. Dit blijkt uit onderzoek voor de BouwKennis Communicatie Monitor 2021, een tweejaarlijks onderzoek dat zakelijke oriëntatiekanalen in de bouw in kaart brengt.
BouwKennis peilt al ruim 10 jaar onder bedrijven in de bouwkolom van welke communicatiekanalen zij gebruik maken voor zakelijke oriëntatie. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld oriëntatie op producten en diensten, bijhouden van markttrends of informatie over leveranciers. Het webinargebruik is sinds 2017 in kaart gebracht. In 2017 varieerde het gebruik van webinars tussen de verschillende partijen in de bouwkolom nog tussen de 12% tot 24%. In 2019 steeg dit gebruik over het algemeen nog maar minimaal, maar in 2021 schiet het omhoog tot een 14% tot 47%. Klusbedrijven zijn eigenlijk de enige partij die niet meer gebruik zijn gaan maken van webinars.
Belang webinars stijgt eveneens
Ook het belang dat de bedrijven in de bouwkolom hechten aan webinars zit in de lift, vooral bij architecten en installatiebedrijven. Het gemiddelde belang (uitgedrukt als rapportcijfer) dat architecten toedichten aan webinars steeg tussen 2017 en 2019 van 5,7 naar 6,7. Bij E-installateurs en W-installateurs is het gemiddelde belang toegenomen van respectievelijk 6,1 naar 6,8 en van 5,7 naar 6,9. Wederom zijn klusbedrijven uitzondering op dit beeld, waar de gemiddelde waardering zelfs afneemt.
Figuur: Aandeel bedrijven dat gebruik maakt van webinars en hun waardering ervan
Bron: BouwKennis Communicatie Monitor 2021
Over de BouwKennis Communicatie Monitor
In de BouwKennis Communicatie Monitor wordt elke twee jaar de mediaconsumptie van bedrijven in de bouwkolom in kaart gebracht. Dit gaat van online (websites, nieuwsbrieven, Google, etc.) tot print (vakbladen, huismagazines, folders, documentatiemappen) en van relationeel (vertegenwoordiger, showroom, winkelpersoneel) tot aan socials (social media, webinars, video, whitepapers). Niet alleen wordt gevraagd naar het gebruik en de waardering van de gebruikte kanalen, ook gaat het onderzoek dieper in op trends die marketing en communicatie in de bouw veranderen. Voor de enquête ten behoeve van het onderzoek zijn vijf marktpartijen benaderd: architecten, aannemers B&U, klusbedrijven, E-installateurs en W-installateurs. Het onderzoek is uitgevoerd in februari/maart 2021.
Neem voor meer informatie over de BouwKennis Communicatie Monitor contact op met Maurice van Dijk (010 2066996, maurice.van.dijk@bouwkennis.nl).
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief.
Noot voor de redactie: Wil je ,eer informatie, dan kun je contact opnemen met Guido van Beek (+31 (0)10 206 69 96 of guido.van.beek@bouwkennis.nl). Wanneer je (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. Je kunt dit versturen naar: BouwKennis B.V., Max Euwelaan 51, 3062 MA Rotterdam.
Bijlage: achterliggende cijfers bij de figuur
I agree with your point of view, your article has given me a lot of help and benefited me a lot. Thanks. Hope you continue to write such excellent articles.
I agree with your point of view, your article has given me a lot of help and benefited me a lot. Thanks. Hope you continue to write such excellent articles.
Reading your article helped me a lot, but I still had some doubts at the time, could I ask you for advice? Thanks.
Reading your article helped me a lot and I agree with you. But I still have some doubts, can you clarify for me? I’ll keep an eye out for your answers.
Reading your article helped me a lot and I agree with you. But I still have some doubts, can you clarify for me? I’ll keep an eye out for your answers.
I have read your article carefully and I agree with you very much. So, do you allow me to do this? I want to share your article link to my website: Log in
I have read your article carefully and I agree with you very much. This has provided a great help for my thesis writing, and I will seriously improve it. However, I don’t know much about a certain place. Can you help me?
Reading your article has greatly helped me, and I agree with you. But I still have some questions. Can you help me? I will pay attention to your answer. thank you.
Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.