Rotterdam – 12 augustus 2022 – Rockwool is het bekendste merk onder aannemers B&U en
architecten. Deze conclusie kunnen we trekken uit de BouwKennis Marketing Score Card
Naambekendheid & Imago voor de ruwbouw. Deze Score Card brengt de naambekendheid en
de merkkracht van merken in de ruwbouwsector in kaart.
Marketingactiviteiten zijn in het leven geroepen om naamsbekendheid te creëren. Naambekendheid
geeft de mate aan hoe vertrouwd de consument is met jouw bedrijf en boodschap. Bij het evalueren
van producten en diensten, is de kans groot dat men kiest voor een bedrijf waarmee men al bekend
is. Naambekendheid zorgt dus voor meer loyaliteit onder bestaande klanten. Imago speelt hierbij een
belangrijke rol: een goede reputatie maakt bedrijven aantrekkelijker, waardoor klanten zich ook
eerder aan jouw bedrijf willen binden.
In de Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Ruwbouw brengt BouwKennis de totale
naambekendheid van de grootste merken in de ruwbouwsector in kaart. Het gaat hier om de ‘top of
mind awareness’ (het merk dat als eerste spontaan wordt genoemd, hierna: TOMA), de spontane
naambekendheid en de geholpen naambekendheid. Met deze informatie weet je hoe jouw bedrijf
ervoor staat qua naambekendheid en kan je je marketingmix gericht inzetten om je positie te
verbeteren.
Wanneer gekeken wordt naar de totale naambekendheid (spontaan en geholpen) heeft Rockwool
zijn eerste plaats vast weten te houden. Rockwool heeft met 23% een hoog TOMA wat de
isolatiebranche betreft. Interessant feitje is ook dat RockWool de naambekendheid kan verhogen in
het noorden van Nederland – daar zijn 62.5% van de aannemers bekend met hen. In de rest van dit
land ligt dit percentage rond de 84% of hoger. Knauf Insulation heeft het ook goed gedaan met een
verdienstelijke 4e plaats. Hierbij viel op dat zij een hogere ‘geholpen bekendheid’ hebben dan
Rockwool. Dit kan echter ook komen doordat Rockwool een hoger spontaan TOMA percentage
heeft.
Ook onder architecten is Rockwool het meest bekend. En waar Isover in 2020 nog op een derde
plaats stond, zijn ze in 2022 gezakt naar de vijfde plaats. In 2020 had Isover een TOMA van 27%. Dit
is gezakt naar 20% in 2022. Ook de geholpen naambekendheid is met dezelfde getallen en
percentages gezakt. Bij Kingspan dakelementen zien we terug dat de percentages van totale
bekendheid, spontaan en geholpen nagenoeg gelijk opgaan.
BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago ruwbouw
Het rapport is uitgevoerd onder architecten, kleine aannemers en klusbedrijven, stukadoors,
tegelzetters en montagebedrijven. Deze rapportage brengt de naambekendheid en het imago van
vele merken in kaart. De naambekendheid is op drie niveaus gemeten:
• Top of mind awareness (TOMA): percentage respondenten dat een merk spontaan als
eerste noemt.
• Totale spontane naambekendheid: percentage respondenten dat een merk spontaan noemt.
• Geholpen naambekendheid: percentage respondenten dat een merk niet spontaan noemt,
maar wel kent indien gevraagd.
Naast naambekendheid is ook het imago van een merk gemeten. Het imago is op een andere manier
gemeten dan voorgaande jaren. Om het imago van een merk te kunnen bepalen is aan de
respondenten die het merk kennen, gevraagd welke twee van de volgende zes aspecten zij het
meest van toepassing vinden op het betreffende merk. Handelaren konden beoordeeld worden op de
volgende aspecten: duurzaam, duur, goede kwaliteit, klantgericht, kennispartner en volledigheid
assortiment. Voor fabrikanten waren de volgende eigenschappen van toepassing: duurzaam, duur,
goede kwaliteit, klantgericht, innovatief en deskundig.
De resultaten van de organisaties worden vergeleken met directe concurrenten die worden
doorgemeten binnen de vastgestelde productgroepen. Zo kunnen naambekendheidacties worden
geëvalueerd, merkpositionering geoptimaliseerd en doelstellingen voor promotiecampagnes bepaald.
De verzamelde data wordt bij elkaar gebracht in BouwKennis Data, een online data portal waar jezelf
met de data aan de slag kunt en de voor jou relevante informatie uit kunnen halen. Neem voor meer
informatie over het onderzoek contact op met managing informatieadviseur Maurice van Dijk
via maurice.van.dijk@bouwkennis.nl of 010-206 69 96.
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector.
Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van hun beleid.
Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om je in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief.
Noot voor de redactie: Wil je meer informatie, dan kunt u contact opnemen met BouwKennis op:
(+31 (0)10 206 69 96 of via info@bouwkennis.nl . Wanneer u (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar.
U kunt dit versturen naar: BouwKennis B.V., info@bouwkennis.nl