Stel je voor: jouw bedrijf gaat een nieuwe campagne lanceren. Het contentplan hiervoor ligt al klaar, je hebt alleen geen tijd of middelen om die content zelf te schrijven. Een ghostwriter kan voor jou een oplossing zijn. In mijn vorige blog gaf ik je tips om de perfecte ghostwriter te vinden. Nu je die hebt gevonden, begint het echte werk. Om te zorgen dat de teksten aan jouw verwachtingen voldoen is een goede en prettige samenwerking met de ghostwriter belangrijk, zeker in het geval van een langdurig project zoals een campagne. In dit blog geef ik je drie tips zodat jij én de ghostwriter straks terugkijken op een fijne samenwerking.
#1. Goede briefing
Hoe de ghostwriter te werk gaat, hangt natuurlijk voor een deel van jouw opdracht af. Maar één ding is zeker: hij of zij heeft input van jou nodig om aan de slag te gaan. De eerste stap is dus om jouw ghostwriter per artikel goed te briefen. Wat is het doel van de tekst? Voor wie wordt het geschreven? Hanteer jij of jouw bedrijf een bepaalde tone of voice die in deze content zeker terug moet komen? Welke zaken wil je absoluut benoemen in de tekst? De ghostwriter heeft voldoende inzicht in de strategie en de achterliggende doelstelling van jouw campagne nodig. Hij/zij moet zowel in de huid van een intern expert als in de huid van de doelgroep kunnen kruipen om gericht te kunnen schrijven.
#2. Grip op het proces
Niet alleen afspraken in het kader van het uiteindelijke product; de tekst, zijn belangrijk. Je wil ook het proces afstemmen. Vaak heeft een ervaren ghostwriter een bepaalde werkwijze, maar geef ook jouw verwachtingen van de samenwerking aan. Wil je bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd afspreken om de vooruitgang te zien? Benoem dit dan. Het is aan te raden om regelmatig te checken hoe het proces verloopt. Als er problemen zijn, kunnen die snel worden opgelost. Het is aan de ghostwriter om aan te geven als hij/zij ergens op vastloopt, maar ook jij kunt af en toe contact zoeken om te vragen hoe het gaat en of hij/zij nog iets van je nodig heeft.
Maak verder afspraken over het aanleveren van benodigde informatie. Wat heeft hij/zij allemaal van jou nodig om voor jou te kunnen schrijven? Lever jij dit aan, of moet de ghostwriter zelf diepteonderzoek doen naar de materie. Uit eigen ervaring bij BouwStijl Media, waar ik zelf vaak de rol van ghostwriter vervul, leerde ik dat het bij een grote campagne, waarvoor bijvoorbeeld meerdere artikelen geschreven moeten worden, het nuttig kan zijn om de ghostwriter een deskundige te laten interviewen. Dit kan een technisch specialist zijn die de ghostwriter alles kan vertellen over een product of service. Spreek af wanneer je die benodigde informatie of de contactgegevens van een deskundige aanlevert.
Daarnaast zul je tussentijds terugkoppeling willen geven op voorlopige versies en wanneer zijn die feedbackmomenten dan? Leg dit soort afspraken allemaal vast zodat de taakverdeling en planning voor jullie beiden duidelijk zijn.
#3. Blijven communiceren
Zoals ik in mijn vorige blog al schreef is communicatie een belangrijke pijler in samenwerking, eigenlijk in alle relatievormen. Het is voor jullie allebei prettig om te weten waar jullie staan. Bespreek tijdens het proces met elkaar of de verwachtingen van de samenwerking nog overeenkomen en wat jullie kunnen doen om dit te verbeteren. Evalueer het proces naderhand samen. Hier kunnen jullie allebei van leren en dan weet je ook waar je bij een volgende opdracht extra op kunt letten.
Hopelijk weet je met deze tips ongeveer wat je wachten staat wanneer je jouw schrijfopdrachten uitbesteedt aan een ghostwriter en kijk je terug op een vlot proces én een goed eindproduct.