Contentmarketing is niet alleen een teamprestatie, het moet gaan leven binnen de hele organisatie. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Tijdens de BouwKennis BusinessClub over ‘contentmarketingstrategie’ gingen de aanwezigen enthousiast met dit vraagstuk aan de slag. In dit blog geef ik je de beste tips die de brainstorm opleverde (en een extra advies).
Workshop contentstrategie
Hoe scoort de eigen organisatie op de essentiële punten in de contentstrategie? Van het bepalen van de juiste doelstelling tot en met het meten van resultaten, iedereen kon aan de hand van drie stellingen per thema aangeven hoe goed de eigen organisatie de zaken nu al op orde had. Er werd enthousiast meegedaan en de speciaal voor de workshop gemaakte invulbladen werden fanatiek ingevuld.
Daarnaast kende de workshop zogenoemde ideeënregens, waarbij de vijf verschillende tafels over een contentgerelateerd onderwerp met elkaar brainstormden. Ideeënregen één was: “contentmarketing is niet alleen een teamprestatie, maar moet gaan leven binnen de hele organisatie. Hoe krijg je jouw organisatie mee?”
We hebben natuurlijk niet voor niets voor dit discussiepunt gekozen. BouwStijl Media geeft organisaties steeds vaker strategisch advies over de inzet van contentmarketing. Dit doen we onder andere via de zogenoemde Powersessie contentstrategie. Waar het praktische uitdagingen betreft, komt het meekrijgen van de organisatie tijdens het brainstormen vrijwel altijd op tafel.
Het is echter wel een essentiële factor voor het succes van je contentmarketingstrategie. Met welke oplossingen kwamen de bezoekers van de BouwKennis BusinessClub. Er kwamen vele ideeën op tafel. De belangrijkste gemene delers van de vijf tafels zijn echter dit:
- Neem de organisatie zoveel mogelijk mee in het proces, betrek mensen bij het opzetten van de strategie
- Formuleer heldere contentdoelen en deel ze binnen de organisatie
- Herhaal de doelstellingen regelmatig, houd betrokkenen ‘warm’
- Laat zien dat het werkt: deel resultaten!
Extra tip: Begin klein
De uitkomsten sluiten goed aan bij de tips die wij zelf ook altijd meegeven als over dit vraagstuk gaat. Een die ik nog mis, is het advies om klein te beginnen. Het is belangrijk om groot te denken, maar het is niet altijd even handig om ook groot te beginnen. Zeker in een contentmarketingstrategie schuilt hier namelijk een gevaar. Je begint heel fanatiek met een groep enthousiaste collega’s. Omdat je wil starten met een groot en volledig uitgewerkt plan (voor alle doelgroepen), laat de eerste daadwerkelijk content te lang op zich wachten. Het gevolg is dat je het momentum en je oorspronkelijke medefanatiekelingen verliest.
Slimmer is om te kijken waar je verwacht relatief makkelijk te kunnen starten en waar je het meest eenvoudig succes denkt te behalen. Ga daar met je interne koplopers aan de slag, laat zo zien wat contentmarketing kan doen en laat op deze manier de rest van de organisatie vrijwillig aansluiten!